Jak tvořit dispozice?
V první řadě si musíme ujasnit, o jaký nástroj má jít. Může to být nástroj:
- Kostelní
- Kostelní - chórový
- Cvičební
- Do bytu
- Koncertní
- Experimentální
Kostelní varhany
Pokud bude nástroj umístěn na kruchtě, na západní straně kostela(kde taky jinde...), jeho jeho prvořadým cílem je doprovod věřících. Vše ostatní je podružné.
Pokud je kruchta vysoká nejméně 315 cm, máme polovinu práce hotovou. 120cm postament, dalších 165 cm prospekt, a 30 cm fronton/tympanon nakonec.
Ale pokud máme kruchtu menší, ani tehdy nejsme v koncích. Zvolíme uspořádání toho druhu, že prospekt je v zábradlí kruchty, a hrací stůl na boku, nebo vklíněný. Toto uspořádání můžeme vidět v kostele sv. Palmácia v Karlštejně, sv.Stanislava v Mořině, sv.Mikuláše ve Spáleném Poříčí.
V každém případě začínáme s Principálem 8'. To je základ. A i u malých varhan musíme mít nejméně další dva 8' rejstříky - obvykle to bývají Salicionál a Kryt. Pak přidáme Oktávu 4' a další 4' rejstřík, nejlépe odvozený od Salicionálu nebo Krytu. Dáme Dolce.
A teď - oktávová spojka nebo Kvinta? Dáme radši Kvintu 2 2/3'.
Ale co do pedálu? Subbas 16' - ze kterého je vybudována pouze suboktáva, protože dál pokračuje jako Kryt 8'
Teď si to shrneme:
Manuál
- Principál 8'
- Salicionál 8'
- Kryt 8'
- Oktáva 4'
- Dolce 4'
- Kvinta 2 2/3'
Pedál
Subbas 16'
+Pedálová spojka
Případně ve větší variantě s 2 manuály a 12 rejstříky:
I.manuál - hlavní stroj
- Principál 8' - Velká oktáva dřevěná krytá
- Gamba 8' - velká oktáva dřevená krytá
- Synthematophon 8' - dřevěný kryt velmi silné intonace
- Oktáva 4' - pokračování Principálu 8'
- Mixtura 2 2/3' 3x - pokračování Principálu 8'
II.manuál - žaluzie
- Salicionál 8'
- Vox celestis 8' - vybudována pouze výchvěvná řada, spojen se Salicionálem 8'
- Kryt 8'
- Dolce 4' - pokračování Salicionálu 8'
- Flétna 4' - pokračování Krytu 8'
Pedál
Subbas 16' - z 2.manuálu, ve kterém pokračuje jako Kryt 8'
Violon 8' - transmise z I.manuálu (Gamba 8')
+spojky II/I, I/P, II/P, I Super, I Sub, II Super, II Sub
Kostelní varhany chórové
Úkolem chórových varhan je, v katedrálách a klášterních kostelích, doprovázet kanovníky nebo mnichy při chórové liturgii. Proto jsou chórové varhany přistavěny k boční stěně chóru(katedrála v Pasově), na empoře, s hracím stolem mezi stallami (katedrála Notre Dame v Paříži), nebo výhradně na empoře(kostel sv.Václava v Mikulově).
Jak postupovat u varhan s řekněme...15 rejstříky? Začneme s Principálem 8'. Ale to bude tak nejsilnější rejstřík k doprovodu. A budeme volit tiché rejstříky, nebudeme se vyhýbat flétnám, až dojdeme k podobnému závěru.
I.manuál
- Principál 8'
- Kryt 8'
- Flétna koncertní 8'
- Oktáva 4'
- Dolce 4'
- Flétna 4'
- Kvinta 2 2/3' 2x
II.manuál
- Principál houslový 8'
- Salicionál 8'
- Vox celestis 8'
- Harmonika 8'
- Oktáva houslová 4'
- Dolce 4'
Pedál
- Subbas 16' - 12 píšťal suboktávy, dále jako Kryt 8'
- Echobas 16'
+spojky II/I, I/P, II/P
Cvičební
Na mnoha ZUŠ nejen v ČR, ale i v Polsku, je možné se setkat s dvoumanuálovými nástroji nepoužitelných dispozic. Příklad zde.
Co je na příkladu špatně?
- Principál 4'
- Absence smykavého sboru
- 5 alikvotních rejstříků na II.manuálu
Někdo by mohl namítat, že takové varhany bývají budovány "v barokním stylu". Jenže toto není baroko! České barokní varhany by nikdy neměly tercii, a už vůbec ne na druhém manuálu!
Pokud není člověk sebevrah, tak o studiu na konzervatoři vůbec neuvažuje - to by jeho varhanická kariéra neměla mnohaletého trvání. Proto takový žák chodí do ZUŠ a SOU/SŠ běžného typu.
Varhaník není pro obživu, ale pro zálibu. Varhaníci mívají jiná zaměstnání, vesměs sedavé povahy, např. učitel.
Proto musí mít varhany na ZUŠ vlastnosti nástroje kostelního. Např. s 21 rejstříky:
I.manuál
- Bordun 16'
- Principál 8'
- Gamba 8'
- Kryt 8'
- Kvintadena(francouzská) 8'
- Oktáva 4'
- Flétna 4'
- Mixtura 2 2/3' 4x
- Tuba mirabilis 8'
II.manuál
- Principál houslový 8'
- Salicionál 8'
- Vox celestis 8'
- Harmonika 8'
- Oktáva houslová 4'
- Dolce 4'
- Flétna jemná 4'
- Nasard 2 2/3'
- Kornet 8' 5x
Pedál
- Subbas 16'
- Echobas 16'
- Violon 8'
+spojky
Domácí
Někteří jedinci jsou tak nadšení do varhan, že musí mít varhany i ve své domácnosti. Je to však limitováno několika vlastnostmi, které jsou pro varhany typické...
- Vysoká hmotnost
- Vysoká cena
Od obojího je snadná pomoc. Nahradit pokud možno hodně píšťal dřevěnými. Dřevo je podstatně lehčí a levnější. Ale nejen to. Málokdo má tak velký dům, aby hrou na varhany nehrál i pro sousedy. Varhany je tak potřeba taky poněkud ztišit.
Manuál
- Principál houslový 8'
- Salicionál 8'
- Kryt 8'
- Unda maris 8'
- Fugara 8'
- Oktáva houslová 4'
- Dolce 4'
- Flétna 4'
- Kvinta 2 2/3'
Pedál
- Subbas 16'
- Salicet 8'
+pedálová spojka, pasivní oktávová spojka a pedálová extenze Subbasu
Hmotnost píšťal - (později)
Varhany koncertní
Modelovou dispozici pro koncertní varhany přidám až na určené požadavky.
Jsou totiž světem samy pro sebe. Jejich úkolem je interpretace hudby, což je pravý opak varhan kostelních.
Varhany experimentální
Varhany experimentální musí především splňovat potřeby experimentů...